آنچه درباره گیاه افسنطین نمیدانید!
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

 

نام علمی:

Artemisia absinthium

تیره:

Asteraceae

منشأ کلمه Artemisia به احتمال زیاد از الهه یونانی Artemis می‌باشد، در حالی که Absinthium از یونان باستان (یا از زبان فارسی باستان کلمه ἀψíνθιoν) گرفته شده است. افسنطین با نام‌های رایج دیگری نیز شناخته شده است، برای مثال در زبان انگلیسی green ginger, grand wormwood, American/ Western wormwood, Madder wort, wormwood sage، در زبان فرانسه Absinth (e), Armoise Amère, Herbe aux Vers, Herbe d′Absinthe, Herbe Sainte و در زبان آلمانی Wermut, Wermutkraut, Bitterer Beifuβ نامیده می‌شود. افسنطین، به دلیل وجود عناصر مهم مانند اسانس‌ها، تانن، پلی فنول، فلاونوئیدها، لاکتون‌ها و سایر مواد تلخ از زمان‌های قدیم به عنوان گیاه دارویی با خواص مفید برای سلامتی شناخته شده است. استفاده از آن برای شفابخشی به صورت نوشته (احتمالاً برای اولین بار) در اسناد دارویی مصر باستان ابرس پاپیروس، که مربوط به سال ۱۵۵۰ قبل از میلاد است، ذکر شده است. در یونان باستان، بقراط که در جزیره کاس (۴۶۰ قبل از میلاد) متولد شد، چیزی شبیه به ورموث با مخلوط شراب یونانی با گل‌های شیرین پونه کوهی کرت (مرزنجوش/ Dittany of Crete) و افسنطین ساخت. اطلاعات مربوط به استفاده از این گیاه به عنوان دارو توسط دانشمند، پزشک و فیلسوف مشهور ایرانی ابن سینا و همچنین در بسیاری از کتب دارویی اروپای باستان گزارش شده است. مصریان باستان و سرخپوستان آمریکایی برای مراسم مذهبی و جادویی خود از افسنطین استفاده می‌کردند. در تراژدی ویلیام شکسپیر از رومئو و ژولیت، اشاره شده است که دایه هنگام سه سالگی از طعم تلخ افسنطین برای از شیر گرفتن جولیت استفاده می‌کند. پیش از این، هومر در شعرهای خود مخلوط آن با شراب و عسل و آرد که قبل از مصرف با آب رقیق شده است را توصیف می‌کند.

افسنطین بومی مناطق معتدل است، زیستگاه‌های آن از اروپا، اسکاتلند، اسکاندیناوی تا دریای مدیترانه، از جنوب تا شمال آفریقا، در شرق تا سیبری و شمال هند واقع شده است. این گیاه در آمریکای شمالی و جنوبی، شمال و غرب آسیا، نیوزلند، آزور بومی شده است و در مزارع کشت نشده و کنار جاده‌ها و دامنه‌های صخره‌ای رشد می‌کند.

گیاهشناسی

گیاهی است علفی،‏ پایا، به ارتفاع 40 تا 60 سانتی متر و حتی یک متر که به حالت انبوه در زمینهای بایر سنگلاخی‏ کنار جاده ها و دامنه کوهستانها‏ تا ارتفاعات 2000 متری می روید. برگهائی متناوب با بریدگیهای باریک و عمیق تا حد رگبرگ میانی دارد ولی به نسبتی که فاصله برگ از قاعده ساقه دور باشد، بریدگیها کمتر می شود. سطح فوقانی و تحتانی برگ پوشیده از تارهای فراوان است و چون ساقه و انشعابات آن نیز این حالت را دارد مجموعاً به رنگ خاکستری روشن‏، با ظاهر کاملاً مشخص جلوه می کند. کاپیتولهای آن کوچک ، به تعداد خیلی زیاد و دارای پهنائی بین 3 تا 4 میلیمتر با حالت آویخته است در هر کاپیتول آن دو نوع گل؛ لوله ای و زبانه ای به رنگ زرد دیده می شود که مجموعاً پس از شکفته شدن در متن خاکستری روشنی که ظاهر گیاه دارد، منظره زیبا به وجود می آورند. گلهای زبانه ای کاپیتولها که در حاشیه قرار دارند عموماً ماده ولی گلهای میانی‏ نر – ماده اند. میوه آن فندقه بسیار کوچک و دارای سطح صاف است.

برای خواندن ادامه مطلب اینجا کلیک کنید.





:: موضوعات مرتبط: گیاهان دارویی( سایت ژینکو) , ,
:: برچسب‌ها: افسنطین، کشت افسنطین، خواص افسنطین ,
:: بازدید از این مطلب : 94
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : تیم برنامه نویسی استارین وب
ت : یک شنبه 27 تير 1400
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی